Monday, July 25, 2011

Cerita Hati: Ukhwah di bumi USIM

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Inginku lakar kenangan semalam,
biar semua orang mengetahui
betapa gembiranya diriku ini
berada di dalam memori itu
indah!
manis!
semuanya ku rasakan.
Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akhbar.

Bersama kita mencoret lakaran pelangi,
ukhwah bersemi dirantaian Usim,
sungguh, aku merindui kenangan semalam
kita tersenyum,kita bergelak ketawa
Allah menyaksikan kebahagiaan itu.
Bunga-bungaan ukhwah mekar mewangi,
memahat kerinduan tika berjauhan,
ya Allah,
sampaikan salam kerinduanku untuk mereka,
jagalah mereka tatkala mereka tidak berada dipandanganku.

Aku bukan seorang puitis,
bukan jua seorang pujangga,
tetapi aku seorang hamba Allah,
yang dititipkan kasih sayang
untuk belajar mencintai & menyayangi kalian.
Bukankah seorang mukmin dengan mukmin yang lain bersaudara?.
Ya, aku mencintai kalian kerana Allah.
indahnya ukhwah ini bila berpaksikanNya bukan?.

Bersama kita melakar kenangan ini~~
Kampus USIM, KK1
http://ukhtiliyana.blogspot.com
Kita mengukir kenangan indah bersama,
ada cerita suka,ada cerita duka.

http://ukhtiliyana.blogspot.com
Secret recipe
Indahnya ukhwah melalui keikhlasan dari hati
http://ukhtiliyana.blogspot.com
Dataran Nilai,6 Julai 2011
Memori bersama ^^,
nanti kita p ramai-ramai plak.
http://ukhtiliyana.blogspot.com
~~Budak Maktab IPG KPI mendengar slot ceramah di Usim~~
Alangkah indahnya ukhwah yang bersemi,
Allah aturkan pertemuan antara kita,
di Bumi USIM kita bertemu kembali,
sesungguhnya aturan Allah menggamit jiwa.
~~ana merindui ukhti Daya~~

with love,
http://ukhtiliyana.blogpsot.com
Ukhwah ini dicantum kerana CintaNya,
kita berkasih untuk menggapai redhaNya.
~~Uhibbukum fillah abadan sarmadan~~
insyaAllah
~~Baiti Jannati~~
Manjung,Perak

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Sunday, July 24, 2011

Coretan di Bumi UM

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

 ۰•●○●ō Univeriti Malaya
Menghabiskan sisa cuti 5 hari di bumi UM adalah satu pengalaman yang menyeronokkan. Secara tidak langsung saya dapat belajar diruang makmal UM memandangkan Kak Ngah Azmina memerlukan bantuan bagi menyiapkan thesisnya.

Keseronokan itu tak tergambar kerana kami seoaah-olah petugas makmal. Bertugas dari jam 10 pm hingga jam 2 pagi adalah satu pengalaman yang menyeronokkan. Pada masa yang sama, saya dapat menjaga Balqis anak kak Ngah Azmina yang baru berumur 2 bulan. ( )

http://ukhtiliyana.blogspot.com
Makmal UM
http://ukhtiliyana.blogspot.com
Makmal UM
http://ukhtiliyana.blogspot.com
Abg Ngah & Kak Ngah Azmina

http://ukhtiliyana.blogspot.com
Balqis, anak Kak Ngah Azmina
¸.•´¯)♥ I- CITY, SHAH ALAM ¸.•´¯) 

Sebelum bertolak ke I- CITY, Shah Alam pada waktu malam. Saya dan Ukhti Azmina sempat menjejakkan kaki ke KLCC. Memori Indah ^_^

http://ukhtiliyana.blogspot.com
Me & ukhti Azmina
http://ukhtiliyana.blogspot.com
Me & Kak Izah
Nota Hati:
* Terima kasih diucapkan kepada Ukhti Azmina kerana memberi peluang saya untuk bekerja di makmal UM.
* Terima Kasih buat Kak Ngah sekeluarga dan Kak Izah kerana sudi menerima kehadiran saya.

Saya gembira berada dalam kenangan itu ೋ 

Nota Hati:

Pengambaraan di bumi Um berakhir disini.
insyaAllah,jika berkesempatan kita bertemu lagi.
Maaf andai keterlanjuran budi bahasa mengguris hati.
Moga dihalalkan apa yang diberi.
http://ukhtiliyana.blogspot.com
Memori di I- City,Shah Alam

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Tuesday, July 12, 2011

Anugerah Dekan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang


Anugerah Dekan yang saya terima bukanlah penanda saya orang pandai atau dah berjaya.
Anugerah Dekan bukanlah titik nokhtah saya untuk teruskan perjuangan
tapi ia sebagai titik permulaan perjuangan saya.
Orang lain tak mungkin memahami apa yang saya rasa.

Saya selalu merasa kegagalan itu sentiasa berada dihadapan saya biarpun saya telah berusaha. Saya khuatir tentang pengakhiran langkah diri sendiri setelah mendapat ijazah. Namun, itu bukan bermakna saya perlu terus menerus memikirkan keadaan itu tanpa berusaha mencipta kejayaan. Saya nak berjaya dan saya nak berjaya bersama-sama sahabat seperjuangan saya. Mereka adalah buah hati saya. Kejayaan mereka juga amat penting buat saya. Orang mungkin akan kata saya pelik tapi saya tak kisah kerana saya tahu, kerana merekalah saya boleh berjaya jua.

Saya mungkin nampak kebudakan tapi saya tahu pemikiran saya sentiasa mematangkan tindak tanduk saya. Saya bukan jenis belajar seperti orang lain.Saya boleh relax sewaktu orang lain belajar walaupun hakikat sebenar saya gelabah. Cuma, cara saya membawa diri untuk belajar... saya sendiri kurang memahaminya. Saya lebih suka mengikut mood. (kebarangkalian itu tinggi). Saya pernah menjadi mentor dalam tutor Bahasa Arab sewaktu STPM. Saya percaya rakan sekelas saya tak mungkin percaya terutama apabila melihatkan keadaan saya seperti tidak tahu apa-apa. Saya pun merasakan sedemikian rupa. Saya menjadi tutor BA dan dibawah saya ada 6 orang Mentee. Saya bertanggungjwab mengajar apa yang mereka tidak faham. Saya mengetahui, saya memang tak pandai BA dan saya tidak tahu bagaimana saya boleh terpilih sebagai tutor sedangkan saya teramatlah lemah dalam bidang ini.Saya masih ingat lagi, Ustaz Zul & Ustaz Nik pernah meminta saya memberi tips belajar dengan cemerlang BA didepan sahabat-sahabat saya yang lebih terer dari saya dan dihadapan lower 6. Sedangkan,saya merasakan .. saya lah paling lemah.

Motivasi saya memang cukup lemah ketika berhadapan dengan orang ramai. Saya cuba kawal tetapi tetap tidak boleh. Jika kesudahan begini,saya sendiri tak tahu bagaimana saya kelak. Nak bentang pun saya terasa seram sejuk.Nak perkenalkan diri pun, tangan saya dah kesejukan. Jantung mula berdegup kencang.What should i do?. anyone, can help me..huhu. Saya tahu,saya bukan jenis duduk diam.Saya jenis aktif orangnya. Semenjak sek Rendah lagi,saya jenis yang aktif.Namun,naik sek Menengah segalanya mengubah saya. Persepsi saya berubah. Malu untuk bercakap terlalu kuat. Nak beramah terlalu payah. Saat itu, saya mula menjadi penakut untuk bercakap dihadapan orang ramai. Saya tahu kenapa,tapi biarlah saya berdiam diri.

Menginjak ke alam Universiti dengan kos yang amat mencabar bagi saya.. motivasi yang lemah semakin lemah jadinya. Apatah lagi,apabila ibubpa saya tidak berapa menyukai saya mengambil bidang ini.Namun,hati saya kuat mengatakan memang inilah kos yang akan saya dapat jua. Ya, Ijazah Bahasa Arab & komunikasi merupakan kos pilihan saya. Namun, tanpa penyokongan ibubapa dan tanpa motivasi yang kukuh.. bagaimana harus saya melangkah?. Apatah lagi,saya sendiri mengetahui.. saya lemah dalam kos Bahasa Arab. Saya seperti tidak mengetahui apa-apa tentang Bahasa Arab sewaktu saya mempelajarinya di alam U. Saya perasan tentang kejanggalan itu. Namun,apa perlu saya kata.. saya memang lemah hakikat sebenarnya.

Maka, saya berusaha mencipta kejayaan dengan peperiksaan demi ibubapa saya. Saya yakin, satu-satunya perkara yang boleh menyakinkan mereka dengan kos yang saya ambil adalah mendapat PNGK yang tinggi.Jika ibubapa tidak redho, bagaimana pula dengan redho Allah?. Ustazah Siti dan Ustazah Raniah banyak membantu dan memberi motivasi yang tinggi buat saya. Tanpa mereka pasti saya pasti akan kebuntuan dalam jangka masa yang agak lama. Allah menitipkan mereka buat saya. Terima Kasih guru-guruku.

Alhamdulillah,secara perlahan ibubapa saya mampu menerima kos yang saya ambil diperingkat ijazah. Saya takkan berhenti berjuang kerana sentiasa memikirkan ibubapa saya.Kadang-kadang saya pandai merasa lemah apatah lagi tatkala saya memerlukan seseorang, dia tiada sebagai pengubat rasa. Allah jua tempat saya meminta, menagih rasa.Saya mula memahaminya." Manusia takkan berada disisi untuk mendengar rintihan kita tetapi Allah sentiasa bersedia mendengar setiap luahan kita dimana jua & ketika."

Alhamdulillah,
Allah memberi ubat kelegaan kepada saya.
Saya dapat mengembirakan hati ibubapa saya biarpun hanya seketika.

Detik ini,
saya berharap akan berulang kembali tetapi ditemani dengan teman seperjuangan yang saya kasihi.
All of  FPBU student.
insyaAllah.
Tahniah buat mereka yang menerima anugerah dekan ini. Jangan jadikan anugerah dekan ini sebagai titik terakhir tetapi jadikanlah ia titik permulaan mengejar sebuah kejayaan.

Buatmu Sahabat-sahabat yang lain,
ku harap satu hari nanti, kita akan berada disini.. bersama-sama.
insyaAllah.

Ain Ramlan, Saya,Sakinah,Hana & Mazyyah :)

Saya & Hana :)

Saya & Fatimah :)

sape nak nek pentas.?jemput2lah ye, :)

kitaorg lgi :)
Persembhan dri BBa 5. (The story of blind girl)
Nota Hati:
Semalam sempat bermimpi. Saya balik ke kolej tanpa menyiapkan ke semua kerja saya. Rasa serba salah bila bangun tido.
Now,saya perlu berusaha menyiapkan ke semua kerja saya dan menelaah buku kerana pulang cuti ni dah nak exam. Even, saya tak leh study kat rumah.sekurang-kurangnya.. saya cuba bukan?. :)

::Semoga kita semua mampu pulang ke jeti halaman dengan kejayaan digenggaman::
Amin Ya Rabbi

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ღ Hak Milik Nurliyana Adnan ღ