Friday, August 26, 2011

♥ Doktor Solehah ♥

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

 Sila klik sini
  
Doktor Muslimah identiti dirinya,
merawat pesakit amanah yang dipegangnya,
berbekalkan ilmu yang dipelajarinya,
"emergency calling" sedia disahutnya.

Bukan mudah bergelar doktor muslimah dalam dirinya,
seiring sejalan sebagai  hambaNya,
tugas doktor mampu menjadi  fitnah tanpa disedarinya,
andai tak mengetahui jalan rukhsahnya.

Menjadi doktor bukanlah semudah disangka,
perlu bijak membahagikan masa,
dimana waktu dia bertemu dengan PENCIPTAnya,
dan ketika menjalankan tugasan hariannya.

Doktor muslimah hendaklah menjadi solehah,
merawat pesakit dengan niat yang sebetulnya,
kerana itu, dia perlu bermujahadah,
tingkatkan ketaqwaan pada YANG ESA.

Anggun manis doktor muslimah dimata,
peribadinya digambarkan melalui akhlak sehariannya,
al-Quran sentiasa berada disisinya,
walaupun kesibukan menghantuinya.

Tugas sebagai doktor membuatkan dia lebih mendekati Tuhannya,
Kebesaran Allah mampu dilihatnya,
melalui fikir dan zikirnya,
tatkala memeriksa anggota tubuh badan pesakitnya.
(Surah at-Tin: ayat 4)

kesakitan yang dihadapi oleh pesakitnya,
turut dirasai oleh dirinya,
melihat kematian didepan matanya,
membuahkan zikir didalam hatinya,

Bagi yang ingin melamarnya,
biarlah yang beragama,
kerana itu pilihan utama,
bagi melengkapkan dirinya.

Nota Hati:
saya bukan bakal doktor/seorang doktor,
kursus yg dipelajari Lughah Arabiah & komunikasi,
ttpi titipan ini khas buat yang bakal/bergelar doktor,
Semoga title "Doktor Solehah" sentiasa mengiringi setiap insani.
26 Ramadhan 1432 H,
Ramadhan bakal berlalu pergi,
adakah hatiku akan menangisi?.
~~ Baiti Jannati ~~

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Sunday, August 21, 2011

Rindu my sweet heart,Jiha ♥♥♥♥

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Karya Asli: Blog lama

with Jiha
                                          
~~Khairyatun Najihah Norazmi~~
Nama seorang muslimah yang cukup membuatkan air mata saya mengalir kerana merindukannya.Kerana merindukannya teramat sangat,saya mula melakar kata- kata untuknya di blog tercinta ini. Ya Allah, hambaMu ini begitu merinduinya.

Jiha,akak rindu Jiha!.
rasa ingin teriak... (dalam hati berdoa, moga teriakku ini didengarinya di Jordan.) tapi semua tue mustahilkan?.
Entah kenapa hati ini tiba-tiba begitu merinduinya ketika ini.Sedangkan saya tengah study subjek Mass Com sebentar tadi.Ya Allah..Biarpun perkenalan hanya sebentar tapi ianya cukup membuatkan saya begitu merinduinya.Kenapa?.

Jiha,
apa khabar Jiha kat Jordan?. Bagaimana kehidupan Jiha kat sana?. Jiha masih ingat tak dengan akak?.. akak begitu merindui Jiha. Akak sayang Jiha lebih dari Jiha sayang akak.Bila la akak boleh dengar Jiha berbalas kata-kata sayang dengan akak lagi ye.huhu.Akak rindu ~~

Muslimah ini,
kata-katanya cukup menusuk hati.
Hatinya hanya mendamba cinta Illahi.
Sukar sekali cinta manusia menembusi dihatinya.
kerana itu,
saya begitu merinduinya..
rindu untuk bertemu insan sepertinya disini.

Perkenalan saya dengan dia hanya singkat.
Saya mula mendekatinya akhir tahun 2009,
biarpun dia seorang junior (Form 5) 
tapi kata-katanya penuh dengan madah Illahi.
Tiada yang akan terluka tika bersamanya.
hanya tangisan merindukan kasih Allah 
menganyam dihati setiap insani.

Jiha,
akak ukir kata-kata kat blog akak ni khas buat Jiha. Jika satu hari nanti Jiha membacanya, ketahuilah... akak rindukan ukhwah kita.Biar sebentar, tapi bermakna!.Jiha, teruskan usahamu dalam mentarbiyah manusia disekeliling.Gunalah ayat-ayat cinta Illahi untuk menyejukkan hati insan-insan yang berada disampingmu. Jika kembali ke Malaysia, jangan lupa menziarahi akak di Usim ye. Akak teringin mendengar madah pujangga Cinta Illahi yang menyentuh kalbu dari Jiha lagi.

Jiha,
jadilah bunga mekar di Jordan. Jangan sesekali biarkan api cinta manusia menghakis cintamu pada Illahi.Akak disini, mendoakan terbaik buat Jiha di sana.Allahu yubarik Fik. Uhibbuki Fillah Ukhti al- Mahbubah. Jiha, lirik lagu ukhwah "Salam Pertemuan" dibawah ini khas buat Jiha ye.~~

Salam ku hulurkan
Menghiasi pertemuan
Indah persahabatan
Moga terus berkekalan

Setulus keikhlasan ku mohon kemaafan
Keterlanjuran lalu usah lagi dikenang
Syuku syawal ini masih lagi kita ditemukan

Setahun yang berlalu
Tak ku dengar perkhabaran
Ku bimbangi diriku
Tidak dalam ingatan

Betapa ku rindukan saat persahabatan
Dan ku menghargai talian persaudaraan
Syukur atas nikmat pemberianmu tuhan

Kan ku kenang masa yang berlalu
Kan tetap bersemadi di hati
Terima kasih untuk semuanya
Tiap kesempatan yang kita lalui
Bersama.....

Kawan yang ku kasih
Teman yang ku sayangi
Bahgia kini ku rasai
Ku damba kepadanya
Ku mohon restunya
Moga ukhwah di rahmati

Dalam perjalanan meniti hidup
Adakala tersalah tersilap bahasa
Itu lumrah manusia

Aku hanya insan yang lemah
Tak mungkin telah berseri dosa
Peliharalah ikatan ini
Sebaiknya....
Agar ukhwah ini kehujungnya...

Nota Hati:
Jiha,akak temui seorang kat sini macam Jiha tapi dia tetap tak macam Jiha.Akak rindukan Jiha & akak nak ngaku kalah, Jiha sayang akak lebih dari akak sayang Jiha.Akak tak nak lawan dah sapa lagi sayang sebab akak tau, kita saling menyayangi kerana Allah.Pertemuan Indah ini milikmu Ya Rabb.
"Ya Allah, sampaikan salam kerinduaanku ini buatnya~~"

Special for you:
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

JIha,
Dari Hasan, dari Rasulullah s.a.w.
Baginda bersabda: "Umatku masuk syurga bukanlah kerana banyak solat dan puasa tetapi disebabkan selamatnya hati dan kemurahan jiwa dan kasih sayang kepada sesama muslim" 

Uhibbukillah(◕‿◕✿)    

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

with LOVE:
♥♥ ♥♥ ♥♥
…...…,•’``’•,•’``’•,
…...…’•,`’•,♥,•’`,•’
...……....`’•,,•’` ♥♪♫♥ ♥♪♫♥
 (Nurliyana binti Adnan)

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Monday, August 15, 2011

Ramadhan satu Family

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Alhamdulillah, masih diberikan rezeki oleh Allah untuk berpuasa bersama Family dan iftar bersama-sama.(◕‿-)


Credit to: Blog Ain


Credit to: Blog Kakak


With love,
Kedatangan Syawal akan lebih mengeratkan silaturrahim. ^^
Raya Pertama: Rumah sendiri
Raya Kedua: Kg, Tengah,Perak
Raya Ketiga: Sg Petani, Kedah.
~~ Hasil perbincangan family~~

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

:: Coretan Rindu Org sabah ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Rindu dengan Orang Sabah ^^






with love,

~~ Ukhwah terjalin menaut mahabbah~~
Uhibbukumullah  Hubban Jamma 

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Tuesday, August 09, 2011

Suara Iman Kami

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang
Karya Asli: Blog lama



Dengan lafaz Basmalah.. saya memulakan sebuah bicara hati.
Alhamdulillah, sekali lagi saya diberi kesempatan oleh Allah S.W.T untuk melakarkan kata-kata diblog tercinta. InsyaAllah,Selawat dan Salam buat Kekasih kita yang tidak pernah putus mencintai umatnya(Rasulullh S.A.W).
Indahnya Ukhwah kerana Allah,
Indahnya Couple dengan Bernikah,
Indahnya Iman berpaksikan Akidah,
Indahnya Islam bertunjangkan Syariah Islamiyyah.
(kata- kata ini lahir selepas saya berSMS dengan seorang Ukhti)

Sudah sekian lama saya tidak berjumpa dengan sahabat yang sering saya rindui ini setelah menjejakkan kaki ke Universiti.Hanya SMS dan Calling pengganti liqo’ kami.Walau bagaimanapun,kami jarang bersms apatah lagi bertelefon.Mungkin kekangan masa tak mengizinkan kami berhubungan.Alhamdulillah,bila jarang berhubung ini lebih mengeratkan ukhwah kami.Bak kata pepatah,semakin jauh dimata,semakin dekat dihati.

Semalam bersamaan 4 Syawal 1431 H,lebih kurang jam 8.30 malam..saya menerima mms dari sahabat yang saya rindui(Ukhti Ana).Mms dia cukup mengelikan hati ini.Ukhti Ana menghantar mms celcom kepada saya.Mungkin itu cara dia untuk memulakan sebuah bicara dengan ana.

Lama sungguh kami bersms.Waktu ini,saya dalam perjalanan kembali ke Perak selepas menghantar adik yang dikasihi kembali ke Matrix Seberang Perai.

Perbincangan saya dan Ukhti Ana lebih hangat tentang Suara Iman.Sewaktu kami bersms,tertimbulnya nama seorang Ikhwah yang disegani…

Saat ini,bermulalah bicara tentang hati ke hati...Ukhti Ana merasakan Ikhwah yang disegani itu tidak layak buat dirinya.Saya tersenyum sewaktu membaca ayat tersebut.

Firman Allah S.W.T dalam surah 24:26 mafhumnya:
“Perempuan2 yang keji untuk lelaki2 yang keji dan lelaki2 yang keji untuk perempuan2 yang keji.Perempuan2 yang baik untuk lelaki2 yang baik dan lelaki2 yang baik2 untuk perempuan2 yang baik.”

Lantas,saya berpesan kepadanya..untuk mendapatkan lelaki yang soleh adalah dengan mensolehkan diri kita terlebih dahulu.Ukhti Ana merasakan sukar untuk melakukannya…Memang betul,bukan mudah untuk mendapat sesuatu yang berharga bagi diri seorang muslimah iaitu SOLEHAH.Semua akhowat mengiginkannya,agar kelak bisa menjadi bidadari syurga buat para2 suami mereka kelak.Saya sendiri merasakan kesukarannya,namun..Sikap untuk terus mencuba dan beristiqomah perlu ada didalam diri kita semua.

Apatah lagi,kita sekarang berada di Era yang semakin maju dan canggih.Tetapi ingatlah,Islam itu syumul.Tak kira zaman dahulu atau sekarang syariatnya tetap sama.Malah,isi kandungan al-Quran juga tidak akan berubah.

Inilah ujian Allah buat wanita2 mukminin…
Firman Allah SWT mafhumnya,
Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya mengatakan,”kami telah beriman” dan mereka tidak diuji?.Dan sungguh,Kami telah menguji orang sebelum mereka dan Allah pasti mengetahui orang2 yang benar dan berdusta.(surah 29:2-3)

Lama kelamaan,saya menutup bicara kami tentang ikhwah tersebut kerana takut menambah maksiat dihati.Soal jodoh,perihal Allah..Sebagai seorang manusia yang tak lari tentang perasaan kepada manusia,labuhkanlah cinta kepada Allah.Nescaya orang yang beriman akan turut mencintaimu.
Namun,sms kami tak berakhir begitu sahaja.Bagi melepaskan kerinduan yang bermukim didada,saya membalas MMS yang diberi oleh Ukhti Ana.Saya berharap MMS tersebut mampu melepaskan rindu kami kerana ALLAH ini.


☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ღ Hak Milik Nurliyana Adnan ღ