Sunday, December 16, 2012

Mandarin?. Nakal ~

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Ini kes kenakalan sahabat-sahabat saya.

Dah la datang lambat.. oppps. hehe

Lepas tue, macam-macam plak ragam bila duduk bahagian belakang.

Oklah, nak dijadikan cerita.

Saya bawa keropok Mister Potato yang tin ke kelas. (salah saya plakkan?. )

Haa~ cuba tengok apa jadi kat tin keropok ni dikerjakan Kinah.

Tin tue masih ada walaupun keropok tu dah abih.

Tak sampai hati nak buang...  ^^







::: ^____^ :::

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Sayang saya tak?.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Sejak akhir-akhir ni, saya selalu duk sebelah Atiqah Sani semasa kelas kuliah.

Bila duduk sebelah dia, macam-macamlah yang nak diceritakan dan buat macam2 perkara.

Antaranya yang nie :-






^_^

:: Berkasih sayang ::

Love :")

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Semekar kuntuman itu.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang




Cantikkan bunga ini?.

Sekadar gambaran hiasan.

~biar ia sentiasa mekar~




☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Yana!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Yana, tolong jaga dari tidurmu yang lena itu.
Dunia ini hanya pinjaman dari Allah.
Semua ini takkan kekal.

Yana,
bukankah kau telah terkejut dari tidurmu itu?.
tapi mengapa engkau hanya bermadah tanpa bertindak?.
dimanakah silapnya percaturan langkah yang kau ambil?.
hanya ikut nafsu semata-mata
tanpa memikir iman sebagai benteng.

Yana,
kesilapan itu..
tolonglah jangan mengulanginya berkali-kali.
kau hanya akan membenci diri sendiri.

cukuplah..cukuplah sekadar itu.

monolog diri.

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Wednesday, December 12, 2012

Sang Guru& Murid

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang



segala isi hanya sebuah fantasi,
bila berdepankan realiti.

jawapan yang diberi diwaktu kesibukan,jawapan yang (-) sifatnya..
benar-benar meruntun hati seorang manusia,
jiwa yang selalunya kuat,
telah belajar untuk menerima pada awalnya,
kerana memahami jawapan yang bakal diberi berunsur (-),
tidaklah semudah yang difikirkan.
saat kata yang diterima adalah TIDAK,
saat itu, titisan air mata berharga tumpah seketika.
pedih jiwanya,
perit hatinya,
hanya Allah mengetahuiNya.

benarkah jawapan tersebut tak boleh dibetulkan lagi?.
persoalan yang diberi kepada diri ini.
sedangkan aku bukanlah seorang guru
dan seorang murid diantara mereka,
namun,
pertanyaan demi pertanyaan,
membuatkan aku cuba menjadi murid kedua,
menagih jawapan daripada sang guru.

jika aku dapat lafazkan apa yang tersirat disanubarinya,
mendoakan agar sang guru memahami hasrat anak muridnya,
namun~~
bukanlah semudah yang aku jangka,
jika guru tersebut tetap dengan jawapan yang diberikannya,
maka si murid perlulah berdiam bicara.
tak perlulah dipanjangkan dicerita,
tapi ku tertanya-tanya,
bagaimana hatinya yang mengharapkannya,
rela dalam paksa,
menerima takdir yang ditentukanNya.
kesedihankah yang bakal dilaluinya?.

sang guru,
memberi jawapan dalam tempoh masa yang agak lama,
aku tak boleh mempersoalkan masa yang diambilnya,
kerana sang guru perlukan rujukan yang tepat,
agar tak salah menjawab persoalan,
kerana ini menuntut sebuah pengertian.
namun sang guru haruslah mengerti,
penantian itu satu penyeksaan,
semakin lama detik yang ditunggu,
semakin tinggi hasrat anak muridnya.

dan aku terdiam seketika..
mengambil masa yang agak lama tika menjadi murid kedua,
cuba mengerti kedua-dua mereka,
mungkin jika ada sebuah pengertian,
mungkin jika ada sebuah fahaman,
pasti dapat melahirkan satu jawapan,
yang bisa difahamkan,
dan meletuskan sebuah kebahagiaan
biarpun jawapan berunsurkan penolakan.

si murid berkata kepadaku,
tak kisah jika ada kedua,ketiga atau keempat,
asalkan dia menjadi yang pertama,
dan bukan kedua,ketiga atau keempat,
~~~terkesima~
 aku hanya mampu termenung,
mendengar kata yang diungkap olehnya.
jika sang guru ingin mengutamakan kelompoknya,
dan berfikir si murid mungkin tidak memahaminya tugasannya.
bukankah sang guru boleh mengajarkannya?
agar si murid boleh belajar memahaminya.
segalannya pasti mungkin,
andai kedua-duanya bertindak memahami,
antara satu sama lain.

dan ingin ku ulangi dalam bicara ini,
fahamilah dan berbicaralah denganNya,
agar dipermudahkan sebuah urusan
dalam meneruskan sebuah perjalanan,
yang boleh melahirkan sebuah pengertian.

biar pahit akhirnya kedudukannya,
jika benar tiada harapan,
asalkan diterangi dengan sebuah penerangan,
antara sang guru dan muridnya,
insyaAllah.. 
Allah ada jawapan,
disetiap semua persoalan.

~~~~~~~~~~~~~~~~
aku cuba belajar memahami.
:: kedua-duanya.::


☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Saturday, December 08, 2012

Bukan kemahuanku :"(

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Untuk dia.

Untuk dia.

Untuk dia.

Allah.
menyakiti hati dia bukan kemahuanku.

May our Ukhwah last longer till Jannah. ♥
I appreciate our ukhwah and I pray that Allah will always protect us.


:: maaf ::
lepas perbualan malam tue.
rasa sunyi sekali.

mungkin,
diam itu lebih baik.                              T_T


☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

mini LA b4 ke Thailand :")

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

alhamdulillah selesai membuat passport tuk ke Thailand.
insyaAllah 23,24 dan 25 hb kelas Tba 1 akan mengadakan lawatan ke Thailand.
Mohon doakan urusan kami dipermudahkan Allah ya?.

Bila lihat perjalanan kami ke Seremban secara beramai-ramai, rasa macam mini lawatan before ke Thailand plak. Fidah yang kata camni... Kami mengiyakannya. :")

tak tau nak cita macam mana tapi rasa bersyukur sangat sebab kami dapat pergi ke Seremban secara beramai-ramai.

Berdua lebih baik tapi semakin ramai lagi seronok kan?. O.o

rombongan kot..

tunggu nombor giliran ..



tungu komuter..

tunggu komuterr..



kat masjid..hehe




gambar beramai-ramai :")
:: mohon doakan semuanya berjalan dengan lancar ::


☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Tuesday, November 27, 2012

Kerana mulut badan binasa

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang


sebelum tue,
saya nak mengucapkan salam imtihan buat sahabat-sahabat saya yang bakal menduduki exam final tak lama lagi. Semoga berjaya dengan cemerlangnya. :)

Minggu ni start cuti study week.
maka, disinilah bermulanya cerita saya...

al-kisahnya bermula begini.
satu hari diwaktu hujan tengah turun..

Ain: Kak Yana,meh la kat sini. Berteduh bawah payung.Nanti demam plak.

Saya: xpelah.. kalau nak demam pun, time study week jua.

masyaAllah..
Allah makbulkan kata-kata saya..

Sudah menjadi kebiasaan, saya akan berdoa sewaktu hujan turun membasahi bumi.
Antara doa mustajab, sewaktu hujan turun.

"Kata-kata yang keluar daripada mulut pun satu doa"  Terngiang- ngiang kata-kata ini sewaktu Allah berikan ujian sedikit kesakitan kepada saya.

Malam tu, saya demam.Rumah tak da orang. Hanya saya seorang.Agak takut jua andai apa-apa berlaku memandangkan antibodi saya memang tak kuat.erm.

 Saya tak nak menyusahkan sahabat saya dgn memanggil mereka ke rumah saya diwaktu mereka tengah persiapkan diri untuk final exam.

Kepala dah mula berat. Seharian kipas  dibilik tidak dipasang kerana saya dah tak tahan sejuk. Hanya dipasang ketika sahabat datang melawat bilik.

Tup-tup.. badan dah rasa lain. Rasa dah tak mampu nak teruskan pembacaan. Saya mengambil inisiatif untuk tidur awal. Tuala dibasahkan untuk diletak diatas kepala.--> Sleep.

Terjaga.
Demam masih tak kebah.Jam menunjukkan jam 11 pm. Akhirnya, 2 biji panadol saya telan. Saya perlu pastikan demam saya kebah esok pagi.

Alhamdulillah..
Demam dah kebah.Cuma masih terasa aura-auranya. Lidah terasa pahit. Kipas still ber- off. but still, Alhamdulillah..

::Nikmat sihat & sakit.::
sesekali kita perlu berfikir akannya..
muhasabah bersama.

Pesanan buat diri: Berhatilah tika berkata-kata.

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Saturday, November 24, 2012

Kerana aku benar menyayanginya

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Kerana aku benar menyayanginya.

satu perasaan yang tak mampu ditafsir dan tak mampu untuk diungkap.
Ia bersifat subjektif.

Tiba-tiba perasaan ini bergolak.
Ada sesuatu yang ingin dilontarkan tetapi tertutup rapat.
Jika diluah, pasti akan terluka.
Jika diluah, terpaksa mengakhirkannya.

Pilihan di atas tanganku.
Pilihan yang jelas lagi nyata.

Kerana aku terlalu menyayaginya.

Akhirnya memakan diri sendiri.

terlontar di sudut dilema,
aku tertanya-tanya,
lantas menagih rasa dariNya,
jawapan dariNya sudah ku terima.

tapi aku masih mempersoalkan,
salahku aku berperasaan sebegini?.



☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Wednesday, November 21, 2012

Balasan yang ku terima (Gadis Jordan yang ku rindui)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang



Pastinya indah andai ukhwah kerana Allah..
Ya Allah..
Biar dimana dia berada..
Titipkan Keberkatan buatnya…
Hmm FB was deleted atas sebab-sebab tertentu..
Tadi dapat SMS dari Malaysia..
Hah?? Ukhti Liyana..
ya Allah..
Rindu kat dia..(maaf kak kerana lama tidak ku hubungi..maaf sangat)
terharu membaca bingkisan kata darinya yang dinukilkan di blog nya yang yang penuh tarbiyah..
Ya Allah kau pimpinlah dia menelusuri jalanMu dengan tenang..
Disini..ingin ku perkatakan duhai ukhti Liyana..
Diriku disini bukan seperti dulu..lemah rebah dihempap kedukaan..
Namun,
Pabila bingkisan ikhlas kata2 mu itu..
Membuatkan diriku tersedar dari lamunan yang panjang..
Disini..
Hilang diriku yang dahulu..
LOST!
Tapi bila baca luahan hati kakak..saya rasa saya perlu untuk bangkit semula..
jadi baik dari dahulu..
jadi kuat seperti dahulu..
jadi insan yang punyai impian nan satu..
DAMBAKAN CINTA NYA BERSAMAMU..
Syukran ya ukhti..
Ukhwah ku bersamamu insyaallah hingga kesyurga..
SAYANG SELALU keranaNya..

 Uhibbuki fillah aidon akak…
“Ya Allah,dalam menikmati kurniaanMU tak terucap lafaz terima kasiku,namun utk jadi yg terbaik masih jua blum ku mampu,dalam sujud cintaku tenang ku diulit rindu,terasa cemas utk hidup tnpa redhaMU….”
Tangisan ukhwah,
20April2011
bayt fatonah,urdun
                                                                                                                                                          

  •  Jiha, usah bersedih di bayt fatonah, Urdun. Akak akan setia menemani Jiha hingga ke akhir hayat akak. Akak bersedia menadah telinga mendengar butir-butir bicaramu tentang cinta Illahi.Jangan lemah semangat Jiha.Teruskan langkah.. Biar maju setapak tetapi jangan pernah memandang belakang.Tatkala kekhuatiran terbit dihatimu, percayalah dengan ayat-ayat cintaNya.InsyaAllah, itu tanda Allah kasih padamu. 
wallahu'alam.
Nota Hati:
Terima Kasih Ya Allah atas ukhwah yang nun indah ini...alhamdulillah.

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Sunday, November 18, 2012

Sanah Helwah Mazyyah (:

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Oh,
saya takda hantar sebarang sms kepada Mazyyah tuk mengucapkan selamat hari lahir.
Entah napa macam tue.

saya banyak wish kt Twitter je.

:: Maaf Mazyyah.::

Ukhti Mazyyah, sahabat syurgaku.. InsyaAllah.
Moga redha Allah sentiasa bersamamu.
dalam melangkahi rintangan dihadapan,
moga Allah sentiasa menjagamu.

#errrr.. tiba-tiba tak tau nak kata pa. Sat g Mazyyah kata, kak liyana jiwang plak.hehe :-)

Mazyyah, bila akak nak rasa bubur ayam buatan mazyyah nie?. :D

Sanah helwah ukhti Mazyyah :: 15 November 2012 ::

~Pizza time~

Together with Mazyyah, Ain,Hana, Kinah, Nadia, Radhiah & Saya.










16/11/2012
Pizza

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ღ Hak Milik Nurliyana Adnan ღ