Thursday, August 29, 2013

Yana.Fiza.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang


Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.
Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.
Nampak tak? 
sekarang saya dan dia tak berapa oke.
Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.
Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.
Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima.
saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.
Tenang.
Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui, 
terlihat bulan.. 
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.
Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika, 
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T

Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.
Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.
Nampak tak? 
sekarang saya dan dia tak berapa oke.
Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.
Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.
Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima.
saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.
Tenang.
Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui, 
terlihat bulan.. 
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.
Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika, 
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T 
Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.
Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.
Nampak tak? 
sekarang saya dan dia tak berapa oke.
Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.
Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.
Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima.
saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.
Tenang.
Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui, 
terlihat bulan.. 
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.
Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika, 
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T 
Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.
Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.
Nampak tak? 
sekarang saya dan dia tak berapa oke.
Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.
Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.
Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima.
saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.
Tenang.
Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui, 
terlihat bulan.. 
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.
Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika, 
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T 
Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.
Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.
Nampak tak? 
sekarang saya dan dia tak berapa oke.
Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.
Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.
Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima.
saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.
Tenang.
Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui, 
terlihat bulan.. 
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.
Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika, 
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T 
Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.
Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.
Nampak tak? 
sekarang saya dan dia tak berapa oke.
Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.
Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.
Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima.
saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.
Tenang.
Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui, 
terlihat bulan.. 
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.
Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika, 
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T 
Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.
Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.
Nampak tak? 
sekarang saya dan dia tak berapa oke.
Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.
Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.
Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima.
saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.
Tenang.
Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui, 
terlihat bulan.. 
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.
Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika, 
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T 
Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.
Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.
Nampak tak? 
sekarang saya dan dia tak berapa oke.
Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.
Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.
Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima.
saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.
Tenang.
Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui, 
terlihat bulan.. 
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.
Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika, 
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T 
Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.
Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.
Nampak tak? 
sekarang saya dan dia tak berapa oke.
Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.
Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.
Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima.
saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.
Tenang.
Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui, 
terlihat bulan.. 
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.
Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika, 
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T 
Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.
Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.
Nampak tak? 
sekarang saya dan dia tak berapa oke.
Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.
Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.
Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima.
saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.
Tenang.
Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui, 
terlihat bulan.. 
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.
Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika, 
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T
Hari ini saya ingin bercerita tentang insan yang ada dalam gambar ini.
Dah sampai waktunya saya meluah apa yang saya rasa.

Saya pernah rapat dengan dia.Saya jenis mudah bergaul dengan orang dan mesra dengan sesiapa sahaja yang saya jumpa. Jangan hairan kerana ramai yang berkata,  “belahlah badan yana tue. satu sana satu sini”.

Nampak tak?
sekarang saya dan dia tak berapa oke.

Salah siapa?
Yang salah adalah diri masing-masing.

Banyak perkara saya terkilan tetapi saya dah lupakan. Cuma seperkara saya tak boleh terima. Pindah rumah sewa lain tanpa memberitahu kami serumah terlebih dahulu.

Lepas pindah baru nak habaq.
Cerita apakah itu?
Then,  mengatakan jangan sampai tuan rumah tahu mengenai dia.
Perkara ini sampai sekarang saya tak boleh terima. saya makan hati waktu nie.
Mazyyah tahu.
Saya memang mengamuk dan saya tak nak tahu satu apa pun berkenaan umah mana dia duduk.
Risau kan kami tapi berpindah jua.
Nak duduk serumah dengan orang yang dia selesa dipersilakan…
saya xda masalah mengenainya asalkan dia bercakap secara baik kepada kami.
dan saya tulis untuk melupakan ke semua perkara ini.
Saya xnak menyakitkan hati sesiapa lagi.

Tenang.

Emosi tak menyelesaikan apa yang dirasai.
Adakalanya ukhwah ini dirindui,
terlihat bulan..
teringat sms yang diberi.
Hadiah untukku.

Terima kasih atas hadiah indah itu dalam persahabatan ini.
Tiap masa dan tika,
moga Allah sentiasa jaga.
T.A.M.A.T

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Thursday, August 22, 2013

Jamuan raya PPS

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Selasa.
20 Ogos 2013.

Pejabat tempat saya bekerja mengadakan jamuan raya. Kak Nab tanya, esok ade Pola.. Pola tu ape. Rupanya dorang maksudkan bawa makanan sendiri-sendiri. Oh, macam tue rupanya. *Budak baru belajar kan..

Mazyyah cadangkan sphageti. erkk. Kak Nab pun setuju. Kak Nab kt, "Kak Nab terliur nak rasa sphageti saya" . Aduh, saya dah tak tau nak kata apa.

Malam tue, kami pi Tesco. Beli barang-barang sphageti..

Nak masak untuk satu pejabat kot.

Saya masak spahageti men campak-campak je. Tak reti la masak.. huhu.

Memandangkan malam tue saya tak berapa sihat, keesokan paginya baru masak sphageti.  Jam 6.30 pagi baru nak masak.. Seriously, kami lambat g kerja.. jam 8.30  baru masuk. hoho. Nasib bek Dr. Hishom takde. Dr Hishom g Jordan... :)

Xtau nak cerita macam mana tapi jamuan tue sangat seronok. Lagi-lagi bila Dekan PPS turut serta. hehe. Macam-macam masakan yang ade ari tue.. nasi impit, kuah kacang, ayam masak kicap, sotong sambal, udang rendang dan macam-macam lagi.

Yang syoknya, kuah kacang Puan Sri sama rasa macam mama saya masak. Saya tak pernah lagi jumpa kuah kacang sesedap mama saya masak. Tak sangka kuah kacang Puan Sri sama rasanya dengan kuah kacang yang mama masak.

Puan Sri suka mengusik.. memandangkan saya je yang single mingle lagi. Maka, saya la yang jadi mangsa. Haiyaa...



Mazyyah & Linda student practical kt cni :)










Puan Sri :)
Kak Nora..
Dekan PPS nak makan.. hehe

sesi menjamu selera berlangsung..

Puan Sri & Encik Azlan tgh ambil makanan..


memandangkan gambar ni saya seorang je tak bersdia, so saya letak smile. hehe :)
 :)

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Beraya di rumah Tok Cik & Tok Long :)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Jumaat,
mama dapat panggilan telefon daripada cik Ana. Katanya, Tok Cik ajak g beraya kat rumah Tok Long .. (asalnya umah "Kak Yah" , cuma tak tau nak panggil ape.. tapi Tok Long ade kat umah tue ^-^ ).

Tiket bas dah beli. Balik ahad nie... oh no! Terbang duit rm 45 . huhu.

apepun, say alhamdulillah sebab kebetulan barang saya banyak sangat. hoho. Entah ape yang saya bawa kan?. hehe.

Malam Jumaat tue, bermalam kat rumah Pak Ngah kat Sungkai. Mak Uda tak dapat join memandangkan keesokannya ada majlis kawin kawan baik anak dia. hah, Mak Uda takut family kawan anak dia tak datang time majlis kawin anak dia bulan 12 nanti. hehe. Ada-ada jelah Mak Uda nie ehh.. Mak Tam pun tak dapat join sebab esoknya ada latihan memandu. Takut kena marah cikgu. Lawak je dengar cite nie..

apepun yang join kitorg hanya la family Acik tapi Acik tak bermalam kt Sungkai. Acik gi keesokan harinya :)

Sewaktu kat rumah Pak Ngah..

Mama bercerita tentang "napa mama nak kena panggil dengan panggilan mama". Mama kt, ade anak ustazah ni.. bila mak dia panggil je mesti menyahut. "ye ma.. ye ma."  Cepat je menyahut dan buat kerja. Terkedu saya di wat nya. Mama tambah lagi, "tapi ni bila mama panggil... menyahut je lebih tapi wat keje nya tak". huhu. #sentap

Yang tak boleh blahnya, Pak Ngah & Cik Ana sebut pasal kawin.

"hah, liyana.. kamu ni tak de ke pakwe?".

"takde"

"Kamu yang memilih kott..."

uwaaa.. boring dengan isu kawin. Rasa nak cepat-cepat je cari pasangan dan tunjuk kat family.. pastu kahwin. Mudahkan?.

hmm... ingat kahwin tue senang ke cik yana oiii?. huhu.

That's why..

Saya tak cukup matang untuk mengharungi perkara yang melibatkan "KAHWIN".

Papa plak menyampuk kata nak satukan saya dengan anak kawan papa yang bakal Doktor nie. aigooooo...

Menyatukan bukan mudah. Kot-kot si anak ada pilihan tersendiri... susah, sangat susah.

Saya pun tak sanggup nak kahwin dengan lelaki yang ikut kata keluarga tetapi sampai lepas kawin dia tak boleh  lupa orang yang dia suka.

* ni semua sebab saya pernah jumpa beberapa orang lelaki macam tue. Sedih kott... 

Itulah punca juga saya tak boleh terima orang dalam keadaan hati saya tak berapa betul lagi. Yelah, takkan nak terima orang dengan hati yang bercelaru. hoho.

kan..kan..kan

Sekarang memang isu kawin.
Tapi ketepikan dulu.

Nak cerita perkara lain nie...

Keesokannya, kami bertolak ke rumah Tok Cik dekat Puncak Alam jam 11 pagi. Tok Cik suh bertolak lambat sebab nak gi majlis kenduri kawin Ketua Polis sana. Kami sampai sana dah dekat zohor. Alang-alang dah nak zohor, kami cadang solat kat rumah Tok Cik dulu before pergi ke rumah Tok Long.

Jam 3 petang macam tue, kami bertolak ke rumah Tok Long. Seriously, rumah Tok Long agak menakutkan. Jalan masuk dah la berbatu-batu then dalam hutan. Fuh.. bahaya kot. Mama kata, "Tok Long dah penat dok bandar. Nak dok dalam hutan plak."  Saya pun senyum jelah mendengarnya...

Jalan tak siap lagi, tue yang berbatu. Bila jalan dah siap, senanglah perjalanan nak g ke rumah Tok Long. :)











Malam tue, kami bermalam kat rumah Tok Cik. Kami takda sebarang aktiviti pun cuma Tok Cik ajak bakaq ikan. wow!. Masalahnya satu je, Tok Cik nak ajaq bakaq ikan time Mok Cik dh siap masak sume. huhu. So, saya pun ape lagi... Pas makan, ngantuk.. then tido. Orang laki je berjaga malam tue bakaq ikan dan kerang. 

Pagi Ahad,
bertolak balik ke Nilai.

Before tue, ktorg singgah pasar ahad kt stadium Shah Alam dulu. Then baru balik ke rumah masing-masing.





:)

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Thursday, August 15, 2013

Perjalananku ke Tanah Haramain ep akhir :)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Tengah mencari mood untuk menceritakan perjalananku ke Tanah Haramain episode akhir.
Nak ambil feel itu semula.

Makkah & Madinah,
suasana yang aman dan damai.

Tenang jiwa yang resah.
Tenang jiwa yang gelisah.
Hati berpaut pada Allah.

Hanya Dia!

Malam tu, saya bermimpi menjejakkan kaki ke sana lagi.
Malam selepas saya menghadiri konsert Palestine.
Bila dengar lagu syahdu yang dinyayikan oleh Saudara Muadz,
Dia pujuk kami untuk berselawat kepada Baginda,
mengingati sirah Baginda.

Air mata membasahi tanpa saya pinta.
Rindu bertamu semula.
Saat melafaz salam kepada Baginda.
Saat cuba mendekati Maqam Baginda.
Semuanya terukir nyata.
Kekal di minda.

Lambaian Kaabah memanggil.
Labbaikallah humma labbaik.
Aku sahut, aku sahut panggilanMu ya Allah.
 
Cerita ini terhenti disini.
Saya mengambil masa yang lama untuk menyambung semula entri ini.

15 Ogos 2013.
Saya menaip semula.

Sambung ayat yang terukir dulu.

seperti mimpi.
masih bermimpi.
Saya dah menjejakkan kaki ke sana.
tapi..
mimpi itu nyata.
Pasti!

Hamba rindu!

saya berhenti lagi.
Seperti ada yang datang menganggu.
Rasa perit bila mengingati.
kenapa?.
sebab hamba ini penuh dengan dosa dan noda.

Rasa tak layak!
Hinanya aku ya Allah....

berhenti lagi.

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Barakallah :D

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Selamat Pengantin Baru.
Sahabat lama, Surianah Yahya & suami,
dengan mas kahwin,
surah ar-Rahman.

Sungguh,
sangat sweeeet :D

Su kelihatan malu.
macam hilang arah tuju.
Suami dia pun malu.

Indah,
bila Allah jaga mereka.
 
Tahniah Su & suami :)
 ni video majlis akad nikah dorang.
sila lah klik sini untuk lihat. --> majlis akad nikah

saya tak dapat menghadiri majlis perkahwinannya.
Time majlis perkahwinannya,
time tue juga majlis pertunangan sepupu saya.
Lagipun syawal kan?. :)

Maaf ye sahabat.

Saya terima satu berita yang membuatkan saya excited.
Dia & dia dah bertunang.
seriously?.
saya memang rasa dorg ni ada something.
tak sangka betul.

Dari sekolah digosipkan bersama.
Muka dua-dua pun macam serupa.
Tahniah sahabat!
nanti majlis jangan lupa jemput tau.
Even majlis tue kat Sabah.
 insyaAllah,
rasanya time korang kahwin,
saya dah abih belajar.
hehe

Saya tumpang gembira buat mereka yang bertunang, bakal berkahwin dan yang dah pun berkahwin.
:")

Girl tue dah berubah.
Perubahan dia amat ketara.
Moga Allah sentiasa jaga dia.

Betullah.
Jodoh tue memang rahsia Allah.
Takda sapa yang tau.

Ntah-ntah,
nanti kawin dengan rakan sekelas,
rakan sekerja,
anak kawan family,
dan macam-macam lagi.

Semuanya diluar jangkaan ^.^ 

saya?.
masih belum menerima.
Dia bukan calon untuk saya.

saya tak nak berkata ya.

Maaf Ma.

mungkin ada lagi yang terbaik untuk Yana.
Jangan risau.

Kalau di dunia takda,
Allah akan kurniakan yang lebih baik kelak.

Yakin!

^_^

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Wednesday, August 14, 2013

Hari Raya di Ipoh :)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Semalam 120813 beraya kat Ipoh.
Abg Fizi tak pernah p rumah Mak Tam.
Raya kali ini, kami tak jadi g Kedah.

oh, sedih :(

Rindu ngan suasana kedah.
Setahun dah tak p sana.

 saya lupa hendak ceritakan.
Kak Ina jiran saya datang beraya hari raya ketiga.
Dia bawa hajat.
Nak satukan abang sulung saya dengan adik dia.
Abang sulung agak lembap dalam melakukan sesuatu dan bercakap.
Adik kak Ina pun macam tue juga.
Masalahnya abang tak nak.
Abang pemalu orangnya.
nak bercakap dengan orang pun susah.
Tapi sekurang-kurangnya kalau abang berkahwin,
ada juga orang jaga abang nanti.

Jadi kami adik-beradik kena mulakan strategi untuk satukan abang.
Bagi abang berkenal-kenalan dulu.
Moga ini yang terbaik.

uhuk.
Mungkin tahun ini sesi cari jodoh kot.
yelah , semua kan dah besaq panjang.
huhu.

Mohon doakan yang terbaik buat kami yang belum bertemu jodoh ini. :)

Cerita kat Ipoh.

Lepas beraya kat umah Mak Tam,
kami beraya ke 3 buah rumah lagi.
Rumah Tok Sedare.
Rizqi plak tak reti dok diam.
abih suma dia nak punggah.

Kami g rumah kakak Pak Tam.
Seriously, rumah dia sangat besar.
Semuanya cermin.
Nice!

Suka bila naik atas.
Nampak pemandangan kg dari atas bumbung.


family :)

mama & Mak Tam

org len nek keta, kami jalan kaki. hehe

Cik Ana, Mama, Mak Tam.

:)
kakak & Ain.

:)

:)

Mak Tam, Cik Ana, Mama & kak Yati
kakak & abg fizi.

Pak Tam! :D

cantik pemandangan dari atas..

saya & Alin. adik sepupu..

Lepas beraya kat rumah kakak Pak Tam,
kami menuju rumah anak Tok Ngah Sarjiman.

Jauh gak perjalanan.
Sebab ikut jalan dalam.
Masuk sana, masuk sini.
nak elak traffic light.

Sampai rumah tue je,
jiwa saya terganggu.

Pertama sebab anak Tok Ngah serupa dengan orang yang saya kenal.
Kedua, sebab tajaannya pun sama dengan orang yang saya kenal.

Haaih.
Agak terkilan waktu tue.
Senyap je saya.

Anak Tok Ngah siap rakam suasana makcik pakcik sedare bercerita.
Saya langsung tak pandang anak tok Ngah.

masih terkedu.

dan jiwa saya terus memberontak.
nak balik rumah cepat-cepat.

saya masih lemah.

T_T 

begini kah caranya jika saya nak terima orang lain?.

Allah.

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Monday, August 12, 2013

Majlis Pertunangan Zatul

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Nie baru balik dari rumah mak Uda.
Penat! Letih!
Tak tergambar kepenatan yang dirasai ini.

Tapi sempat plak update blog kan?.
Peace!
Sebab tak nak tido dulu.
nak update cerita terbaru sebelum update cerita lepas-lepas.

Majlis Pertunangan Zatul.
alhamdulillah, selesai juga akhirnya. 
masak sendiri kot ..  =)
adik-beradik mama memang pandai masak.
Jadi, tak leh nak kata apa la.
Lagi satu, kalau adik beradik mama berkumpul,
riuh semacam rumah tue jadinya.

Tak percaya?.
Jemputlah bertandang ke rumah ;)

Bila suma orang dah penat,
pinggan mangkuk tu janganlah lupa ya.
nanti tuan rumah penat sangat-sangat la plak bila kena kemas semuanya.
Saya pun menawarkan diri untuk mencuci pinggan yang agak berlambak tuh.
Tapi it's fun oke :D
Saya seronok sebab ada sambil cuci, sambil bercerita dengan sepupu saya tuh.


Sweet je tengok dia nih.
Terpaksa ber make-up lebih sebab nak jaga hati ramai orang.
kira oke lagi ni sebab still muka dia. ^.^
hehe.

Hantaran.. err, tak ingat la plak. 
Balas 9 kot..
Pihak lelaki 7.

hah, boleh la kira sendiri ye. :D
Selesai majlis suma tue, tak sah kalau tak terkena tempiasnya.
Cerita pasal kawin tak sudah-sudah.

Saya join Mak Tam dan Kak Min dalam bilik.
Baring-baring sambil bercerita.
Jarang saya nak berbual dengan Mak Tam.
Mak Tam kan duduk Ipoh..
Jumpa pun bila ada majlis makan-makan kat adik-beradik mama je.

Mak Tam buka cerita.
Yana dah ada sapa-sapa ka?.
Saya jawab, tak da.
Takkan budak U takda kot.
Tak berkenan, jawab saya.
Kawan tue ramai,
calon tue takda.
:)

Mak Tam suh berkawan la time kat U nie.
Nanti senang sikit.
Saya kata kat Mak Tam,
suh Mak Tam carikan saya seorang la.

Mak Tam balas, cari yang sama umo.
satu Universiti.
tiba-tiba Mak Tam sebut orang Sabah.

aik?.
 oke.tutup cerita.
benda lama.

kak Min sebut pasal abang Lufti.
saya cerita gak kat Zatul pasal mama cuba jodohkan saya dengan abang Lufti tuh.
Zatul kt, kalau hg oke boleh..
tapi hg kena ikut syarat ayah dia.
Kena ikut dia pi Johor.

Waktu tue dah naik pelik.
Kan memang tanggungjawab seorang isteri kena ikut suami?
hmmm..

Tak bermakna saya setuju.

Noktah.

Majlis selesai lebih kurang jam 2.30 pm macam tue.
 Lepas makan-makan, kemas barang..
makcik sedara suh kupas udang
Nak wat cucuq udang la plak..

Dorang kata,
kalau cucuq udang mama wat tak da sapa boleh lawan.
kalau sambal telur Mak Tam, mama pun tak boleh lawan.
kalau sambal belacan Mak long wat, takda sapa boleh lawan.

wah.
masing-masing ada kepakaran masing-masing.
Tue yang saya suka bab adik-beradik mama.
mulut makcik-makcik saya memang popet popet.
tapi itulah penyerinya! :")

dan saya suka betul bila dorang bercerita.
tak henti-henti.
hehe.

Lepas makan cucur udang time minum petang,
Mak Teh masak nasi goreng sambal belacan la plak.
Dasyat kan?.
Makan je plak keje kitaorg.

Btw, Pak Teh ada beli kan durian.
semestinya saya tak makan.
Nampak macam sedap tapi tak makan gak.
haaih,  npa la tba2 sy dah xleh makan durian?.


Back to the story,
apapun..
saya masih tak sedia.
masih tak cukup baik,
nanti kalau kawin..
saya jadi isteri derhaka plak.
naudzubillah..

dan saya tak nak benda macam tu berlaku.
saya masih blom cukup baik.
maaf.

:)

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Friday, August 09, 2013

Bicara hati soal kawin yang tiada henti. Nokhtah.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Selamat Hari Raya Aidilfitri.
Maaf Zahir & Batin.

Syawal dah menjelma dan Ramadhan pergi jua.
Manjung dibasahi hujan seolah-olah bumi menangisi pemergian Ramadhan.
seperti tahun-tahun sebelumnya.
sayu.

Bila mengenangkan amalan yang dilakukan,
terasa sedikit..

 Saya ada cerita lain yang hendak disampaikan.
Saya pening.
Tak ada arah tujuan.

OFcoz sebab kawin.

Izzatul, cousin saya bakal bertunang ahad ni, raya ke-4.
Dia & calon suami, Lufti.. insyaAllah, akad nikah bulan 11 nie.
Kenduri pula bulan 12.

Dan sungguh,
saya terkena tempiasnya.
 Mama kata, saya dah boleh kawin tahun depan.

Hamba tak bersedia.
Bicara kawin dengan kawan-kawan selama ini,
saya tak ambil serius mana.

Tak bersedia.
itu yang membuatkan saya tak berani ambil serius.

Soal hati pula takda sebarang jaminan.
so, hanya ikut aturan.
ikut flow yang diberikan.

Tak berhak rasanya menjadi pendamping seseorang.
Lagi-lagi sekiranya "dia"  baik orangnya.

Mama bertanya kat adik, "samada saya dah ada pakwe atau belum".
adik berkata, "ramai kawan ade la"

Saya tak tahu pun cerita ini.
Baru semalam adik bercerita.

Then, sarapan pagi tadi..
mama perkenalkan saya dengan seseorang.
Abang Lufti tak kawin lagi.
Dah keje 2 tahun.
Dia pendiam orangnya.
Tak jenis berkawan.

Terkejut.
Nasib bek tak tersedak time makan.
Berlagak cool.
Padahal dah mengelabah.

Saya diam sahaja.
Tak nak memberi apa-apa jawapan.
Mama beriya-iya nak saya kawin.
Mama risau la tu..

Saya pun risau juga.
Cuma,
saya tahu diri saya tak bersedia.
Hati saya tak cukup kuat.

Bila fikir pasal kawin,
saya takut nak melangkah lebih jauh.
Dugaan itu lebih kuat.
Bagaimana jika si suami tak dapat menerima segala kelemahan saya?
Bagaimana jika perkahwinan ini membawa kepada perceraian?
Bagaimana jika saya di madukan?.

Macam-macam saya fikir sebab saya belum cukup kuat untuk menempuhinya.

Saya tak nak terus berkata tidak kali ini.
Kalau benar, mama nak satukan saya dengan abang Lufti.
dan takda bantahan daripada makcik-makcik sedara,
termasuk pihak dia sendiri,
dan sekiranya,
mereka memberi saya tempoh masa untuk beristikharoh,
menemui DIA,
dan apa sahaja jawapan kelak,
saya & mereka terima seadanya,
saya akan berfikir panjang kali ini.

 Saya bukan lagi budak-budak.

Saya tahu saya ada perasaan kat someone.
tapi semua tue bukan jaminan.
 Saya tak bermaksud serius bila saya berkata, saya akan tunggu dia.
Bagi saya, itu kata-kata saya yang tidak matang.
sekadar suka-suka 
dan hanya hiburan semata.

saya pernah serius sekali sahaja.
Selepas itu, dah tak pernah dah.
 Cerita lama, tak perlu ungkit bukan?.

Saya tak cukup baik.
banyak sekali kelemahan saya.
CINTAKAN DIA pun, saya selalu goyah.
apatah lagi dengan cinta manusia.

dan benar, 
saya belum bersedia.
Saya baru terdetik untuk mendidik diri semula sewaktu menaiki train balik ke kg.
Malam Akhir untuk bertarawih,
saya dah cukup sedih.

Meninggalkan Ramadhan dengan sedikit amalan,
seperti kosong amalan itu.
dan bila bicara kawin timbul,
saya menjadi kaku.

Saya tak bersedia.
Biarlah saya persiapkan diri sebaik-baiknya dulu.
saya baru nak mendidik diri semula.
nak menilai diri sendiri.

sebab saya tak baik orangnya.
so, saya tak nak rumahtangga yang saya bina tak melamar redha DIA.

tunggu.
Saya akan perbaiki diri.
Itu janji saya pada diri sendiri.

:)

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Thursday, August 08, 2013

1 Syawal 1434 H

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Gambar sewaktu 1 Syawal 1434 H.

Bersama family tersayang ^-^

First time satu family baju raya colour sama.

sempat snap gmbr papa kt ruang tirai tue.. hehe

sedikit jamuan raya di balai polis Manjung.

Mama & Papa

my little sis.

bertiga :) kakak balik umah mentua..

salam-salam..

turn abang..

baby pun nak raya gak..

opps. jangan nangis.



:)

;)

mama tido la plak :D

salam antara kakak dan adik :D


mama & papa ^^

ampun maaf dipinta..


:)

seronok tgk abang-abang ku ni bersalam-salaman :D

:D

bagi abang duit raya, pertama kali..

haip.. patutnya dpt duit raya nih :D

my little sis :)


kami adik beradik..  kakak je takde.huhu :(

kami sekeluarga :)
 Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin,
dari kami se- FAMILY.

:)

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ღ Hak Milik Nurliyana Adnan ღ