Tuesday, December 01, 2015

Wanna meet too!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Guys jom la jumpa 12/12 nih.
Blah blah blah.
Semalam bila baca wasap dorg,
Mak aih.. berjela jela 😝

Tak dapat nak join.
Tak dapat nak elak.

Alah akak,
Datanglah tarikh sebelum tu.
Aigooo.

Serba salah plak.

Kalau datang awal bukan dapat jumpa mira & najah, dapat jumpa zul je la.

Hah, tapi dapatlah hadiah dari UK hihi 🤔

Minggu depan rasanya Sridar dah panggil berkhidmat.

Kot?

Rindu kalian.
Geng study,
Geng jalan,
Geng makan,
Geng buat hal,
Geng errr..

Ngee.

InsyaAllah takda aral kita jumpa ye adik adik sayang 😘

Banyak cerita ni nak kongsi.
Lagipun kita plan nak jumpa sama sama lepas zul balik dr UK kn?
InsyaAllah






☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Thursday, April 09, 2015

Happy Birthday Muhammad Haziq Rizqi & Papa ❤️

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Semoga membesar menjadi anak soleh Rizqi sayanggggg 😘



 











☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Sunday, March 08, 2015

Peliharalah.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Ya Allah, peliharalah keluargaku dari kemungkaran dan dekatkanlah kami dengan kebaikan.

Tuhan,
Padamu ada kebaikan.
Tunjukkan kami kebenaran.
Andai cinta kita hanya pada manusia, kemanakah kita kelak diakhirat sana?

Terpukul dengan dugaan yang datang serentak secara tiba tiba.

Allah.
Kuatkanlah hati kedua ibubapa ku.
Jangan biarkan setiap perkataan, tingkah laku,  ucapan kami menyakiti hati mereka.

Allah.
Memiliki sebuah keluarga juga adalah nikmat.

Sejauh mana lagi nikmat yang hendak aku dustakan?

Peliharalah kami dari azab api nerakamu Ya Allah..

Ameen.
☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Sia sia

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Kata dia, aku tak sesolehah mana.
Jawab aku, ya!

Aku berubah bukan kerana sesiapa.
Hanya DIA.

Maka, jangan terus menagih rasa yang sudah pasti tiada jawapannya.

Sungguh, aku terlalu naif dalam bicara kata yang sia sia.

Dan mungkin aku menurut rasa.

Dan mungkin jua kamu sama.

Cinta manusia?

Sungguh, aku lali dengan janji setia.

Pada aku, semua itu hanya penipuan semata.
☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Friday, February 13, 2015

Perginya Seorang Ulama :'(

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

120215 

Sewaktu menerima khabar ini, saya berada di Tesco teman mama dan papa membeli barang rumah. Saya dapat tahu khabar ini setelah membaca wasap yang dihantar oleh Muttaqin di group kelas. Allah. Rasa sebak ketika membacanya. Bagai tidak percaya secalit pun khabar itu. Saya segera membuka Facebook dan ternyata khabar itu benar. Allah, Engkau menjemput Tok Guru di saat aku masih mencuba mengenalinya. Sungguh, Engkau lebih menyayanginya.


Waktu mengkhabarkan kepada papa dan mama, ternyata ada getar di suaraku. Ya Allah, tidak sesekali aku menyangka pemergiannya sangat ku tangisi.

Ramai yang update tentang pemergian almarhum Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Sukar untuk dibicarakan. Sebak.

Saya mengenali Tok Guru lebih dekat sewaktu di USIM. Sahabat-sahabat saya sering menceritakan tentang akhlak dan peribadi Tok Guru. Ada sekali saya berdebat dengan Radhiah pasal politik dan melibatkan Tok Guru. Saya ragu ragu nak percaya apa yang Radhiah cerita memandangkan saya dibesarkan dengan politik di bawah UMNO. Selain daripada itu, saya langsung tak tahu apa apa.

Mujur saya ada kesedaran dalam diri. Saya cuba untuk lebih mengenali. Ternyata saya lupa, Tok Guru adalah seorang Ulama. Tak patut ada timbul rasa ragu kepada seorang ulama. Ternyata saya seorang manusia yang cetek pemikirannya.


Pada masa yang sama, saya juga menerima perkhabaran tentang pemergian Prof Musa Abu Hassan. Saya waktu ni blur. Prof pernah mengajar saya ke sebab nama beliau seakan tidak asing lagi. Benarlah! Prof pernah mengajar saya satu subjek komunikasi. Semoga arwah Prof Musa Abu Hassan ditempatkan dikalangan orang yang beriman.

Kedua-duanya terpilih oleh Allah untuk pergi meninggalkan kita pada malam Jumaat yang penuh barakah.

Tiada kata yang mampu saya ucapkan lagi. Marilah sama sama kita sedekahkan al-Fatihah buat Murabbi Ummah Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Prof Musa Abu Hassan.

Memetik kata-kata daripada Fb Ibrahim Hussin.

Wahai Ayahanda
Pemergianmu semestinya ditangisi
Jasa dan pengorbananmu akan tetap diingati
Sungguh kami berduka akan kehilanganmu di persinggahan ini
Namun, benih pedoman yang kau titipkan pasti kan subur dan dipelajari
Moga Allah mempertemukan kita disana nanti

"Ya Allah, ampunilah dosa Tok Guru dan kami semua serta rahmatilah beliau. Moga Tok Guru tenang di alam abadi"

Berehatlah.. tenanglah dikau di sana..

اللهم اغفرلهم وارحمهم وعافهم واعف عنهم


130215

Saya buka fb. Ramai yang update berkenaan almarhum Tok Guru. Allah. Sayu terasa. Sejak pagi lagi saya buka astro awani untuk mengetahui berita lanjut tentang pengebumian almarhum. Semua orang puji Tok Guru. Allahu Akhbar!.. begitu Allah angkat darjat Tok Guru setelah tiada. Media mula menceritakan tentang kebaikan yang ada pada Tok Guru. Orang luar pun ramai yang mengucapkan takziah. Malah,  pengumumuan ketiadaan almarhum turut diumumkan di masjid Nabawi. Subhanallah! Begitu Allah angkat darjat para Ulama. Semoga kita semua tergolong dalam golongan beriman. Ameen.

Laugan takbir bergema saat almarhum Tok Guru dibawa ke tempat pengebumian. Seluruh rakyat datang untuk memberikan penghormatan terakhir buat almarhum. Biarpun tak dapat menatap, mereka tetap berpusu-pusu datang. Subhanallah! Tak tergambar tentang akhlak terpuji almarhum Tok Guru.

Non muslim pun turut merasa kehilangan.

...............................................

Hilang bicara.

Semoga.. semoga.. semoga kita sentiasa memperbaiki akhlak kita. insyaAllah.












☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Wednesday, February 11, 2015

Ketabahan Seorang Isteri.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Para isteri diluar sana, ketabahan anda sungguh luar biasa! (:
I'm impress. Seriously.

Saya tak pernah buat kerja rumah hanya saya seorang yang buat. Eh, pernah ke? Ntah. Saya tak ingat. Rasa macam tak. Tak pe semua tu tak penting. Yang penting hari ini punya cerita. Sungguh luar biasa. Saya betul-betul merasakan rumah saya terlalu besar walaupun tak la besar mana pun. Bukannya banglo pun. Saya kemas rumah, basuh baju, kemas bilik, sapu satu rumah dan jelas kelihatan, saya mengeluh. Then saya persoalkan kembali macam mana saya nak hadapi situasi itu kalau saya sudah berkahwin dan mempunyai anak?.

Allah. Waktu tu saya sedar, aura seorang isteri sungguh luar biasa. Takda tandingan (:

Dan sungguh.

Ketabahan isteri dan ahli keluarga Dato Seri Dr. Anwar Ibrahim tak mampu dipertikaikan. Baik atau buruk seseorang itu bukan kita yang menilainya.

Just saying,

Allah hadiahkan ujian yang hebat untuk orang yang hebat.

Semoga Allah cekalkan dan kuatkan hati serta pendirian mereka semasa menghadapi ujian ini.

Bila baca al kisah Ustaz Hasrizal di Insta beliau, Allah.. betapa tabahnya mereka! Semoga saya pun tergolong dalam golongan yang kuat dan tabah. insyaAllah. Ameen.

Insta Ustaz Hasrizal
 



☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Disappointed too.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Bercita cita hendak ke London :D Takda kaitan dengan ceghita langsung huhu

3 kali peluang ada didepan mata. Tolak. Datang lagi kali kedua. Pun tolak. Datang kali ketiga. Pun tolak. Mungkin tak akan datang lagi. Menyesal? Pasti tercalit sedikit tapi belum bersedia itu akar tunjangnya. Kecil sahaja bumi ini. Sejauh mana bersembunyi, xkan lari dari ketentuan Ilahi. It still remains & I can't pretend. Banyak hati nak kena jaga juga.

Itulah saya.

Saya memang melepaskan dan rugilah saya. Tak dinafikan semua itu. Apatah lagi disaat saya memang memerlukannya. I'm also disappointed with my own self but I can't pretend nothing happened. Semuanya akan jelas diriak wajah saya. Lagipun saya tahu, kerjaya itu tak layak buat saya yang masih kerdil dalam bidang agama. Ada yang lebih layak. InsyaAllah. Dan saya doakan mereka yang terlibat, semoga berjaya (:
☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

It depends.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Yes.
I am (:


Sometimes it's all about us and sometimes it's not about us. It depends on the circumstances as which one it is.
☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Sunday, February 08, 2015

Cerita Kawin

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Google Image
Tak mampu nak cerita panjang panjang sebab ada rahsia nak kena simpan. Mungkin ini jodoh abang?. Semua pakat kata lagu tu. Bukan apa, kita kenal siapa abang kita. Dia kerja pun tak. La ni baru nak bekerja sebab nak kahwin. Dia dahla jenis kerja duk berhenti je. Tak makan saman pun ade. Dia nak kahwin, saya yang pening kepala melihat perangai dia.

Dijadikan cerita, bakal menantu mama ni baru lepas SPM. Tengah nak tunggu result bulan 3 ni la. hah! nak kata lagu mana tu?. Itu keputusan yang dia buat. Hopefully, everything gonna be okay when they getting married.

Yelah, kalau asyik risau memanjang bila plak dia nak kahwinkan?. Untunglah ada juga orang nak kat abang awak yang malas tu. hoho. Kenyataan yang tak boleh nak dinafikan lagi. ngee.

Me?

Memang kena tempias gak la. Mama kata hantaran saya dekat 10000 hingga 15000. Wow! Mahalnya. Saya yang gigit jari... grrrrr. Ni belum lagi pihak lelaki dengar. Sat g tak bincang apa, dah angkat kaki kata tak mo. huhu.

Ikutkan saya semua simple je. Kalau boleh nak wat majlis nikah dan sanding sekaligus. Tak payah nak pening cerita nak mahal mahal. Saya lebih suka simple dan saya dapat meraikan orang yang datang bertandang. Ini impian saya.

Tak rasa pun nak mewah sana sini. Kalau bakal lelaki saya nak berhutang untuk hantaran, saya lebih rela kata "no". Macam pelik plak kn? Yelah, nanti kalau lepas kahwin.. kena berhutang plak. Hutang PT pun saya tak habis bayar lagi. Bakal suami saya? Hmm, tak tahu la pula kalau dia dapat PT or Biasiswa. Orangnya pun saya tak tau sapa lagi (: Oppps.

Just saying...

Jika kita mudahkan urusan orang, Allah akan permudahkan urusan kita. Saya berharap sangat majlis saya hanya sederhana, baju nikah saya jahit sendiri, baju sanding (yang ni tempah pun tak pe tapi kalau tak sesuai, nak beli biasa je... Dress kan banyak la ni. Tambah jelah manik manik kalau nak glamour sikit huhu), sanak sedara dapat terlibat sama, kawan kawan yang jauh mahupun dekat dapat bertandang dan saya harap bakal suami saya tu, seseorang yang baik akhlaknya dan penyejuk mata ibubapa (:

Ameen. Mohon doa dari semua.
☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Missing Y.O.U

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Love watching MV remake by Exo Lay
Nyanyian asal oleh Fly to the Sky (:

Lirik lagu feeling sikit je tapi sebab rentaknya best dan yang saya paling suka adalah lakonan semula MV ini... dan kebetulan kena betul dengan style yang saya sangatttttt suka , memang feeling abih la hehe.

Boleh tengok kat sini; MV REMAKE LAY MISSING YOU


Korean Lyric :
Ijen gutega anirago hedo
animyon nar kamahge ijossodo
non danji nege jinan saramirado
TONIGHT IS JUST ONE NIGHT
norur irhgi jon chorom

Nor dashi gago shiphun ne maumun
we gurohge miryon suroun gonji
niga obnun nar injong harsuga obnun
TONIGHT IS JUST ONE NIGHT
norur irhgi jon chorom

Hanbonman ne mamur durojwo
EVERY DAY EVERY NIGHT I AM MISSING YOU
ne gyothe obsodo ijen borsu obsodo
onjena ne mamen tokathun noingor

Nor dashi gago shiphun ne maumun
we gurohge miryn suroun gonji
niga obnun nar shirgam harsuga obnun
TONIGHT IS JUST ONE NIGHT
norur irhgi jon chorom

Hanbonman ne mamur durojwo
EVERY DAY EVERY NIGHT I AM MISSING YOU
ne gyothe obsodo ijen borsu obsodo
onjena ne mamen tokathun noingor

Nor gide hajanja dashi nege ondago
onjena ne mamun ni ane gadhin gor

Hanbon man ne mamur durojwo (nor borsu obnun nan)
EVERY DAY EVERY NIGHT I AM MISSING YOU
ne gyothe obsodo dashin borsu obsodo
onjena ne mamun BECAUSE
I'M LOVING YOU AND MISSING YOU

Hanbonman ne mamur durojwo
EVERY DAY EVERY NIGHT I AM MISSING YOU
ne gyothe obsodo ijen borsu obsodo
onjena ne mamen tokathun noingor

Negen no manun tokathun noingor

Translation :
 
Even if I tell myself that right now, its not like before 
Even if you forget me completely, 
Even if I am just a person that just went by 
Tonight is just one night 
Just like before I lost you 

My heart wants to find you again 
Why is it lingering like this? 
I cant accept myself without you 
Tonight is just one night 
Just like before I lost you 

Please listen to my heart just once 
Everyday every night I am missing you 
Even if you are not by my side, 
Even if I can’t see you now, 
In my heart, you are always the same 

My heart that wants you again, 
Why is it lingering like this? 
I can’t actually realize that I don’t have you 
Tonight is just one night 
Just like before I lost you 

Please listen to my heart just once 
Everyday every night I am missing you 
Even if you are not by my side, 
Even if I can’t see you now, 
In my heart, you are always the same 

I don’t expect you to come back again 
My heart is always trapped inside of yours 

Please listen to my heart just once 
(To me who can’t see you) 
Everyday every night I am missing you 
Even if you are not by my side 
Even if I can’t see you now, 
My heart is always.. 
because I’m loving you and missing you 

Please listen to my heart just once 
Everyday every night I am missing you 
Even if you are not by my side, 
Even if I can’t see you now, 
In my heart, you are always the same 

To me, you are always the same

☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Someone like Y.O.U

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Suka!
Antara lagu yang suka saya dengar.
Lagunya slow sikit dan liriknya penuh makna.


Someone like you by Adele
I heard that you’re settled down,
That you found a girl and you’re married now,
I heard that your dreams came true,
Guess she gave you things I didn’t give to you,
Old friend, why are you so shy?
Ain’t like you to hold back or hide from the light,

I hate to turn up out of the blue uninvited,
But I couldn’t stay away, I couldn’t fight it,
I had hoped you’d see my face,
And that you’d be reminded that for me it isn’t over,

Nevermind, I’ll find someone like you,
I wish nothing but the best for you, too,
Don’t forget me, I beg,
I remember you said,
“Sometimes it lasts in love,
But sometimes it hurts instead,”
Sometimes it lasts in love,
But sometimes it hurts instead, yeah,

You know how the time flies,
Only yesterday was the time of our lives,
We were born and raised in a summer haze,
Bound by the surprise of our glory days,
I hate to turn up out of the blue uninvited,
But I couldn’t stay away, I couldn’t fight it,
I had hoped you’d see my face,
And that you’d be reminded that for me it isn’t over,

Nevermind, I’ll find someone like you,
I wish nothing but the best for you, too,
Don’t forget me, I beg,
I remember you said,
“Sometimes it lasts in love,
But sometimes it hurts instead,”

Nothing compares,
No worries or cares,
Regrets and mistakes, they’re memories made,
Who would have known how bittersweet this would taste?

Nevermind, I’ll find someone like you,
I wish nothing but the best for you,
Don’t forget me, I beg,
I remember you said,
“Sometimes it lasts in love,
But sometimes it hurts instead,”

Nevermind, I’ll find someone like you,
I wish nothing but the best for you, too,
Don’t forget me, I beg,
I remember you said,
“Sometimes it lasts in love,
But sometimes it hurts instead,”

Sometimes it lasts in love,
But sometimes it hurts instead.



☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Saturday, January 31, 2015

Bergelar seorang pendidik :)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Menjadi guru ganti sementara di Sek Ren Keb Convent, Sitiawan Perak selama 11 hari. Gaji ikut lepasan ijazah.

Atas pertolongan Mak Uda juga semua ini.

Terima kasih Mak Uda :)

Mengajar subjek Bahasa Malaysia (darjah 1), Pendidikan Moral (darjah 3), Pendidikan Seni Visual (darjah 2 dan 3), Pendidikan Jasmani (darjah 2), Pendidikan Kesihatan (darjah 2) dan mengajar Bahasa Inggeris untuk kelas darjah 1 dan 2 secara tiba-tiba sebanyak 3 kali.

Sekolah Convent ni berlainan bangsa. Memang pening nak ajar dorang sebab semua nak speaking dan kadang-kadang cakap bahasa kaum masing masing. Aduh! >.<  Sekolah ini memang cukup menguji. hoho.

Itulah cabaran seorang pendidik.

Saya tak tahu lepas ni saya nak kerja ape plak.

Semoga Allah permudahkan permohonan kerja saya selepas ini (:


























☞ Tatkala Tinta Bermain Kata, Moga Allah Redha ☜

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ღ Hak Milik Nurliyana Adnan ღ